vrijdag, januari 05, 2024

Priscilla - Sofia Coppola

Priscilla op IMDb (6,7)
 Priscilla op Moviemeter (3,03)

Groots aangekondigd, mede geproduceerd door het onderwerp van de film zelfs: Coppola baseerde zich voor het script op de memoires van Priscilla Beaulieu. Dat gegeven zie je terug in de film want dat de dame pijn geleden heeft, komt keihard naar voren. Voor de kijker is het jammer dat er maar matig geacteerd wordt, waardoor de film niet zo uit de verf komt als ie had gekund. Coppola weet namelijk wel - opnieuw- op meesterlijke wijze een beklemmende en lethargische sfeer neer te zetten. 

In alles is deze film de tegenhanger van de wervelende film  (nooit "rolprent" zeggen, Begt) "Elvis" van twee jaar geleden. Niet over de grote ster, maar over de vrouw die letterlijk in zijn schaduw stond (jaja, daarom kies ik voor bovenstaande filmposter). Niet over een grote romantische liefde, maar juist over de beklemmingen van een showbizz-relatie. Niet om jaloezie op te wekken, maar juist uit op medelijden. En dat kwam. 

Ze is nog maar een - ontevreden - schoolmeisje als de 14-jarige Priscilla Beaulieu in Duitsland in aanraking komt met de wereldster Elvis Presley. Die is dan - eind jaren 50 van de vorige eeuw- al een gevierd rockzanger maar komt ondanks die status niet onder de Amerikaanse dienstplicht uit. Een van zijn concertpromotors nodigt het meisje - wiens vader ook op de legerbasis in Wiesbaden werkt- uit voor een feestje  bij hem thuis. Dat is het begin van een langdurige platonische relatie. 

Het meisje is veel te jong om al aan mannen te denken maar Elvis (op dat moment 24 jaar oud) is vasthoudend. Met ongemakkelijke schaamte kijken we naar een jongvolwassen kerel die alles in het werk stelt om dit brandschone meisje - nog lang geen ontluikende vrouw- in zijn poppenhuis een plek te geven. Hij wacht geduldig tot ze oud genoeg is om zelfstandig naar de VS te reizen en daar haar school af te ronden. Hij creëert een droomwereld voor haar in Graceland: het zal haar aan niets ontbreken.

Nou ja, aan niets: haar bewegingsvrijheid is beperkt. Elvis wil niet dat ze mengt onder de scholieren van haar klas, ze mag niet zelfstandig op pad en zelfs winkelen gebeurt onder begeleiding van een grote groep. Elvis betaalt, Elvis bepaalt: de zelfstandigheid van de jonge vrouw gaat de kast in. Zelfs het moment waarop Priscilla haar maagdelijkheid gaat verliezen, wordt door The King bepaald: hij remt haar gevoelens af en wacht geduldig voordat "zijn engeltje", "zijn kleintje", "zijn popje" er aan toe is om de daad te doen. Dagenlang liggen ze op bed: verkleedpartijen, pillen, lachen, eten. Alles komt voorbij, behalve seks. Priscilla is een pop, een acteur in het gedroomde leven van een wereldster. En daarmee niet per se gelukkig.

Met : Cailee Spaeny, Jacob Elordi, Ari Cohen, Tim Post

FIN - song : Dolly Parton - I will always love you

Gezien in : Cinema Oostereiland

Geen opmerkingen:

The Outrun - Nora Fingscheidt

The Outrun op IMDb (6,9)   The Outrun op Moviemeter (3,37) In ieder geval geen makkelijke film, verhaal en beelden zijn behoorlijk intens. Z...