vrijdag, januari 12, 2024

The Personal History of David Copperfield - Armando Iannucci

The personal history of David Copperfield op IMDb (6,4)
 The personal history of David Copperfield op Moviemeter (2,69(

En toch probeer ik het af en toe, een jeugdfilm bekijken. In een donkergrijs verleden was ik coördinator van de kinderfilm-commissie, maar daar zijn zowel ik als mijn kinderen inmiddels wel uitgegroeid. Toch kijk ik er in het kader van mijn eigen educatie nog wel eens een, simpelweg om de temperatuur te meten. Om in die terminologie te blijven: voor deze kon ik niet warmlopen. Tikkeltje te hysterisch, waardoor de aandacht van het oorspronkelijk sociale afkomst-verhaal (een boek van Charles Dickens) te ver naar de achtergrond verdween.

Hij wordt nog best onder een goed gesternte geboren, onze hoofdpersoon David Copperfield. Hij woont alleen met zijn moeder in een mooi landhuis, vader is voordien al overleden. Hij heeft pret met het personeel, is dan ook hun lievelingetje maar kan het ook zeer goed met zijn moeder vinden. Totdat die een nieuwe partner vindt. Mams trouwt met de nukkige Mr. Murdstone, een zakenman die met zijn gruwelijke zus een flessenfabriek runt. Mr Murdstone acht onze David een veel te verwend ventje die hinderlijk in de weg loopt bij zijn pogingen het familiekapitaal van de Copperfields naar zich toe te trekken. Murdstone stuurt David naar Londen om daar in zijn fabriek te werken. 

David vindt het gruwelijk, vooral de naargeestige behandeling door voormannen en bazen op de werkvloer snijdt hem door de gevoeligee ziel. David droomt van een artistiek bestaan, fabrieksarbeid is niets voor hem. Al snel komt hij in opstand en moet hij op de vlucht. Maar hoe: nu ook zijn moeder overleden is rest hem alleen nog zijn vreemde tante Betsey. David gaat ver om dit verleden achter zich te laten, verandert zelfs zijn naam om verlost te zijn van de achtervolging van de nare Murdstones. Het kost hem aardig wat moeite lichtpuntjes te  vinden, maar ze komen er! 

Met : Dev Patel, Hugh Laurie, Tilda Swinton, Peter Capaldi



Geen opmerkingen:

Mother's instinct - Benoit Delhomme

Mother's instinct op IMDb (6,5)   Mother's instinct op Moviemeter (nog geen ratings) Eerder deze maand zag ik de trailer van deze fi...