vrijdag, juli 30, 2021

Across the universe - Julie Taymor

Across the universe op IMDb (7,3)

Across the universe op Moviemeter (3,25)
 
Na een jaar ruimt mijn harddisk de opgenomen films op. Soms begin ik dus bewust bij de oudste, eens kijken waarom ik op "klik" drukte en nog niet keek. Bij deze is het antwoord daarop vrij simpel: een musical. Daar ben ik niet van. Maar uiteraard wil ik mezelf blijven trainen om quizmateriaal te bekijken, dan hoef ik de film nog niet goed te vinden. 

Deze film heeft twee pluspunten: hij speelt in de roerige jaren zestig én is volledig gescript op de teksten van Beatles-liedjes. In geen enkele andere film spelen immers hoofdrolspelers met de opvallende reeks voornamen Jude, Lucy, Sadie, Jo-jo, Prudence en komt er ook nog eens een Mr Kite voorbij. Zodra een personage wordt geïntroduceerd in de film ga je er zelf alvast het liedje bij memoreren. Dat maakt de film onderhoudend en om die reden eigenlijk alleen maar interessant voor kenners van het Fab Four-repertoire. Ik kan dat.

Jude is een jongeman die in de haven van Liverpool werkt, maar plotseling zijn baan eraan geeft om naar Amerika te trekken. Daar zoekt hij de man op die zijn moeder in de Tweede Wereldoorlog moeder maakte, om daarna direct naar zijn vaderland terug te reizen. Jude vindt aansluiting bij een studentikoze groep levensgenieters, raakt bevriend met Max en diens zus Lucy. Lucy's vriend komt om in de Vietnam-oorlog en pas na enige tijd laat ze zich troosten door Jude. Verkering! 

Jude probeert werk te vinden als tekenaar/ontwerper, Lucy wordt vredesactiviste en huisbaas Sadie wordt succesvol zangeres. Maar niets gaat zonder slag of stoot. 

Met : Evan Rachel Wood, Jim Sturgess , Joe Anderson, Dana Fuchs

 FIN - song : Bono - Lucy in the sky with diamonds

Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...