Frankenstein op Moviemeter (3,55)
Doorgaans bereid ik het schrijven van mijn filmrecensies eerst nog even voor: zoeken naar achtergrondinformatie over de film of juist over de acteurs dan wel regisseurs. In dit geval dook ik even in wat ik aan filmbeschrijvingen had gemaakt over de films van Guillermo del Toro. Welnu, uit beide spreekt dezelfde motivatie als ik nu beleefde bij het bekijken bij het - qua PR in ieder geval - succesvolle "Frankenstein". Het verhaal van the manmade monster is vele malen verfilmd en in boeken vervat - voor mij niet altijd reden om te gaan kijken - maar als Del Toro het aanpakt, weet je in ieder geval dat je visueel verwend gaat worden. En dat werkte nu opnieuw: ik stap met zevenmijlslaarzen door het dunne verhaaltje (vond de in twee delen uiteenvallende aanpak zelfs uitermate tegenvallend), ik kijk naar staaltjes acteerwerk (Mia Goth doet hier sterk werk, Oscar Isaac is fijn waanzinnig), maar vooral kijk ik naar het beeldwerk. Del Toro kan dat, dus dat helpt je wel door de 150 minuten heen.
De strenge opvoeding die Victor Frankenstein van zijn elitaire vader krijgt, heeft in ieder geval één groot voordeel: hij weet álles van het menselijk lichaam. Papa heeft de kennis er op bestraffende wijze ingestampt: Victor wordt - in tegenstelling tot zijn jongere broertje William - door papa hard aangepakt. Zodra Victor wees is geworden, verhuist hij naar Edinburgh om daar les te gaan geven. Niet per se uit interesse voor het onderwijs-vak, maar vooral omdat hij op de universiteit de kans krijgt om zijn anatomische kennis te vervolmaken. Hij toont aan je door middel van batterij-energie de spieren en de bloedsomloop van overleden mensen weer aan de praat kunt krijgen - zij het kortstondig. Hij krijgt bezoek van de gefortuneerde weldoener Harlander, die hem de kans geeft zijn theorieën verder te ontwikkelen. Frankenstein bouwt een laboratorium waarin hij uit de aangedragen lichamen van oorlogsslachtoffers een nieuw werkend lichaam moet scheppen. Dat lukt, maar we weten dat hij hiermee niet alleen een nieuwe mens, maar ook zijn eigen ongeluk heeft gecreëerd. Dit kan niet goed gaan.
Met: Oscar Isaac, Christoph Waltz, Jacob Elordi, Mia Goth, Felix Kammerer, Charles Dance, Lars Mikkelsen, David Bradley, Nikolaj Lie Kaas
FIN - song : Alexandre Desplat - Eternity/ Floating Leaf


Geen opmerkingen:
Een reactie posten