woensdag, januari 05, 2011

El secreto de sus ojos- Juan Jose Campanella

Mooie film om het filmjaar mee te beginnen, het buitenshuis deel daarvan althans. Zeker als je bedenkt dat ik deze film al meerdere malen net misliep, is het fijn dat ik gisteren het laatste officiele vrije plekje in ons filmhuis kon bemachtigen.

Vroeg in 2010 was het nog, toen deze film de Oscar pakte voor beste buitenlandse film. In de maanden daarna verzamelde ik publieksreacties en die waren overwegend goed, soms zelfs heel best. Ik ging er mooi voor zitten.

Gepensioneerd OM-officier duikt nog één keer diep in een niet geheel naar believen opgeloste zaak. Met het plan er meteen een boek van te maken, neemt ie weer eens contact op met enkele overlevende hoofdrolspelers.
Als kijker krijgen we gaandeweg steeds meer te zien over de gruwelijke case. zeer intrigerend is de groeiende machteloosheid die de oprecht betrokken wetsdienaar overvalt tijdens zijn vasthoudende pogingen de zaak opgelost en de dader achter tralies te krijgen.

ronduit verrassend is daarbij het einde, bij niemand in de zaal bespeurde ik iets van "dit had ik verwacht". Schitterend!

Minder boeiend vond ik de wedden-op-2-paarden insteek van de film: het juridische deel was vele malen boeiender dan het lovestory-deel. Hierin had de regisseur keuzes moeten maken wat mij betreft. Dan had ie ook niet die 2 uur hoeven te duren, immers.

overall: een hele vette voldoende, bijna goed zelfs.

Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...