dinsdag, september 24, 2024

Führer und Verführer (aka Goebbels and the Fuhrer/Führer and Seducer)- Joachim Lang

 

Führer und Verführer op IMDb (7,3)

Führer und Verführer op Moviemeter (2,93)

Verschrikkelijk. De mens is verschrikkelijk. Alles voor een beetje macht, we doen het elke keer weer. Ambitie wint het van menselijkheid, doelgerichtheid wint het humaniteit. Ik kwam droef uit de zaal vandaan. Natuurlijk wist ik waar de film over zou gaan, natuurlijk wist ik dat we naar de zwartste bladzijde uit de geschiedenis gingen kijken, maar er waren twee dingen die me gruwelijk beangstigden. Ten tweede was dat het gebruik van originele footage: beelden die je in varianten wel eens voorbij hebt zien komen maar die nu zo vakkundig in de tijdlijn van de film zijn geplaatst dat het effect ervan vele malen harden binnen komt. Dat ten tweede. Ten eerste namelijk een veel belangrijker ongemakkelijk gevoel dat de film bij me opriep: wapens zijn er in soorten en maten, technologie maakt ze immer verwoestender en verschrikkelijker. Maar het verschrikkelijkste wapen van allemaal, dat heeft iedereen tot zijn beschikking. Propaganda. Het is het instrument om de wandaden te legitimeren, maar het is vooral ook het instrument om volgelingen en begrip mee te creëren en te overtuigen. Kijk naar Rusland, kijk naar Israël, kijk naar Trump: gewoon overal om je heen worden de lessen van Joseph Goebbels gevolgd. 

Joseph Goebbels kickt er op: hij maakt deel van de intieme kring van adviseurs van Adolf Hitler, de man die hij een genie noemt en die hij simpelweg aanbidt. Sterker nog: die hij in zijn leven belangrijker vindt dan zijn vrouw en zijn grote gezin. Goebbels is ambitieus en wil een stoel dichterbij de Führer veroveren. Hij verwaarloost liever zijn gezin, hij staat oogluikend toe dat zijn vrouw zich voor een klein beetje liefde en genegenheid tot anderen wendt, hij kiest voor een verstandshuwelijk. 
Terwijl de moordmachine van de nazi's steeds verder op stoom komt, wordt het verhaal daarmee steeds belangrijker. Goebbels mag geen zwakte tonen, hij moet het Duitse volk overtuigen dat straffe taal niet langer volstaat, het Duitse volk moet ten oorlog. Het is aan Goebbels om die griezelige boodschap overtuigend te verspreiden, het volk te masseren voor de gruwelijkste misdaad uit de geschiedenis. Hitler eist van Goebbels dat hij zijn huwelijk op orde krijgt, al is het maar voor de buitenwereld: hij moet de Arische waarden die hij steeds verkondigt uiteraard zelf als allereerste uitstralen. 
Goebbels moet zijn maitresses vaarwel zeggen en pakt -extra verbitterd hierom- zijn werk nog gedegener aan dan ie al deed: de taal wordt harder, de leugens worden grover en de daden... oh oh oh de daden, ze worden onmenselijker en destructiever. Dat de mensheid deze gruwelijke haat heeft overleefd is een wonder, dat ze zich niet beter voorbereidt op herhalingen is net zo wonderlijk. Het maakt bang.

Gezien in : Cinema Oostereiland

Geen opmerkingen:

Un Monde (aka Playground) - Laura Wandel

Un Monde op IMDb (7,3)   Un Monde op Moviemeter (3,57) Oef, wat komt dat toch altijd keihard binnen; films over pestgedrag zijn eigenlijk ve...