maandag, april 15, 2013

Kon- Tiki - Joachim Ronning/ Espen Sandberg

Kon-tiki op IMDb
Op z'n tijd is het best te doen, een avonturenfilm.En als het dan ook nog gestoeld is op een waargebeurd verhaal én de film deed mee voor Oscar Beste Buitenlandse Film afgelopen jaar, dan ga je er eens goed voor zitten.
De film voldeed aan al mn verwachtingen en was - en dat verraste me - knap spannend. Verrassend, omdat je de afloop en de geschiedenis al kent. Teken dat er knap met het bestaande script is omgesprongen en dat er goed omgesprongen is met het reeds bestaande materiaal ( de oorspronkelijk door Heyerdahl gefilmde beelden leverden hem toentertijd een documentaire-Oscar op).

Verhaal: antropoloog woont 10 jaar met vrouw op Polynesische eilanden en raakt daar overtuigd van het niet vertelde verhaal: de oorspronkelijke bewoners daar kwamen uit het oosten (dus Zuid-Amerika) en niet uit het westen (dus Azie of Oceanië ).
Heyerdahl schrijft een boek dat men weigert uit te geven. "Als je die theorie wilt bewijzen, waarom bouw je dan zelf niet zo'n vlot en maak je de reis zelf". En zo geschiedde.

Prachtige beelden, hele beste vissen, hele nare ook trouwens. En een mannen-onder-mekaar reisje leidt natuurlijk altijd tot spanningen. Die komen uitgebreid aan bod.

Knap, zeg ik.

2 opmerkingen:

Peter te Riele zei

Je maakt me nieuwsgierig met je recensie, klinkt als zeer de moeite waard.

begt zei

ik denk zeker dat het een film voor jou is, Peter. Iets met avontuurlijk reizen komt zomaar bij me op ;-]

Los delincuentes (aka The Delinquents) - Rodrigo Moreno

Los Delincuentes op IMDb (6,7)   Los Delincuentes op Moviemeter (2,82) Première-avond gisteren, ik ging er eens de volle 3 uur voor zitten. ...