maandag, oktober 01, 2018

Transit - Christian Petzold

Transit op IMDB (6,9)
Iets te hoge verwachtingen had ik. Althans, dat zeg ik achteraf. De reputatie van Petzold was bij mij goed gevestigd met zijn prachtige film "Barbara", de eerder verschenen recensies over deze film zogen mij dit verhaal in: nazisme en fascisme, vluchtelingen en tijdsschommelingen. Allemaal onderdelen die de regisseur tot een allegorisch verhaal vermengt. Belangrijkste bedoeling is - volgens mij- de vergelijkbare patronen aantonen tussen het huidige vluchtelingenprobleem en de fascistische ideologieën van de grote oorlogen van de vorige eeuw. Dat is knap, dat is een pittige opgave, maar m.i. slaagt hij daar niet helemaal in.

Het verhaal draait om Georg. Wij leren hem kennen als hij in Parijs op de vlucht is voor de politie. Aan alles merken wij dat de politie van nu niet meer die van vroeger was, er is sprake van een bezettingsmacht. Via een ondergrondse organisatie weet Georg weg te komen in de trein richting Marseille, waarbij hij wel de opdracht krijgt om een belangrijke schrijver te begeleiden. De schrijver is zwaar gewond en overleeft de reis dan ook niet. Voor Georg de kans om zijn papieren te bemachtigen en zijn identiteit over te nemen.
Dat lijkt makkelijk, maar is het helemaal niet. Ontmaskering dreigt aan alle kanten, bovendien is het voor Georg lastig om zijn nieuwe persoonlijkheid gestalte te geven in de buurt van mensen die de schrijver allemaal zeggen te kennen. Het wordt echt lastig wanneer hij contact krijgt met de vrouw van de schrijver, die de stad afstroopt om haar vent te vinden. Ze heeft immers gehoord dat ie in town is.

Met: Franz Rogowski , Paula Beer, Godehard Giese

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...