Er hangt een naargeestig sfeertje in deze ietwat gedateerde film. Schrader probeert op zijn eigen wijze zowel inzicht als kritiek te geven op de bekrompenheid van jaren70- Amerika. Een land waarin aan de beide zijkanten de seksindustrie een enorm verdienmodel is, terwijl de leegte ervan afstraalt. Maar ook een land waarin in de middelste regionen (in deze film de Midwest) hele gemeenschappen nog leven volgens streng-religieuze regels, waarin hiërarchie en onderdanigheid nog key zijn. Het land hinkt op twee gedachten (wellicht nog meer) en dat is tot op heden eigenlijk nog steeds niet voorbij. In die zin is dit een geslaagde film, je kunt je nog steeds van alles voorstellen bij de zoektocht van de vader en bij de verrassingen waarvoor hij komt te staan.
Die vader is Jake van Dorn, een geslaagde zakenman die zijn godvruchtige leven als Dutch Reformed gelovige leidt in de Midwest. Als zijn dochter verdwijnt na een bezoek aan een bijbelcongres, is hij in alle staten. Aanvankelijk schakelt hij een detective in, maar wanneer die met schokkende meldingen komt , gaat hij zelf op zoek.
De detective heeft de hand gelegd op een amateur-pornofilm waarin dochter Kristen te zien is. Jake trekt de opdracht aan de detective in en begeeft zich richting de buitenwijken van de steden waar veel van deze films worden geproduceerd. Hij doet zich voor als opdrachtgever, zegt dat hij zelf een film wil maken, en hoopt middels de audienties en de filmmakers steeds dichter bij zijn dochter te komen. Hij krijgt dingen te zien die hij niet wil zien. Gelukkig krijgt hij hulp van Niki, een vrijgevochten prostituee, die Jake confronteert met zijn dubbele moraal , maar die in hem ook een kans ziet om los te komen van het nare gewelddadige wereld dat de seksindustrie is. Samen komen ze steeds dichter tot de harde kern.
Met : George C. Scott, Dick Sargent, Peter Boyle, Season Hubley
FIN - song : Susan Raye - Precious memories
Geen opmerkingen:
Een reactie posten