zaterdag, februari 03, 2024

Old Henry - Potsy Ponciroli

Old Henry op IMDb (7,3)
 Old Henry op Moviemeter (3,57)

Westerns. Niet mijn ding. Maar toch probeer ik er af en toe een, omdat niet alle westerns helemáál hetzelfde gaan (en omdat mijn eigen mening natuurlijk ook niet rotsvast zit). Deze kon ik bijvoorbeeld best wel hebben: er zit wel pief-paf-poef in maar het leeuwendeel van de film richt op de opgebouwde spanning tussen de diverse hoofdpersoon. En dan praat je film, dus kan ik me daar veel beter in vinden.

Het jaar 1906. Henry MacCarthy is een eenvoudige boer op het Amerikaanse platteland die - na het overlijden van zijn vrouw- ook nog eens de zorg voor zijn zoon op zich heeft genomen. Bij stevige klussen op het land komt zijn zwager helpen, voor de rest is er niemand in de velden te zien en ligt het dorp op een fors aantal uren rijden. 

Dat is doorgaans geen probleem, maar wel als er plots een eenzaam paard komt aanwandelen en Henry op zoek gaat naar de berijder. Hij vindt een zwaargewonde man die hij mee naar huis neemt om de verzorging op zich te nemen. Wij weten dan al dat deze man gewond is geraakt bij een vuurgevecht met drie achtervolgers. We weten ook dat die drie mannen de boerderij van Henry en zijn ietwat onbeholpen zoon Wyatt ook zullen vinden. En dat dit niet zachtzinnig zal zijn.

Al snel lijkt het er op dat eigenlijk niemand is wie hij zegt te zijn: is de gewonde man wel de sheriff die hij zegt te zijn? Zijn de drie opduikende mannen wel de wetsdienaren die juist zeggen een voortvluchtige rover te zoeken? En is Henry MacCarthy eigenlijk wel de bescheiden boer Henry MacCarthy?

Met: Tim Blake Nelson, Scott Haze, Gavin Lewis, Trace Adkins, Stephen Dorff

FIN - song : Jordan Lehning - The Grave Stone

Geen opmerkingen:

Mother's instinct - Benoit Delhomme

Mother's instinct op IMDb (6,5)   Mother's instinct op Moviemeter (nog geen ratings) Eerder deze maand zag ik de trailer van deze fi...