zondag, februari 03, 2008

Business as usual

Creatieve lui moeten niet in zaken gaan. Zogauw je je aandacht moet verdelen tussen geld verdienen en mooie dingen maken, gaat er ergens iets spaak lopen.

T kan zakelijk goed gaan, maar dan is er muzikaal gewoon een dood eind (madonna en rolling stones bijvoorbeeld), t kan creatief goed gaan maar dan loopt er zakelijk iets mis (Bowie vroeger, vul zelf aan)

Xag vannacht op "the Beeb" de prachtige documentaire over opkomst en ondergang van Factory, het vernieuwende platenlabel van bands als Joy Division, New Order en Happy Mondays.
Vanuit idealisme gestart doorliepen ze de tocht over de Rubicon: toen eenmaal de keuze gemaakt werd een danstent te beginnen in plaats van met de verdiende royalties een opnamestudio te starten, werd duidelijk dat de muziek op de tweede plaats kwam en er op een andere manier geld verdiend moest worden.

uitkomst is bekend: tent dicht, label opgeheven en alle betrokken muzikanten in meer of mindere mate berooid.
prachtig om al die praatkoppen voorbij zien komen die DE muzikale creativiteit uit mijn jeugd bezaten, maar die met een variëteit aan spijt achterom kijken.
Voor ik ging slapen, draaide ik eerst nog maar eens het meestzeggende "A means to an end" van JD. Amen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

En Begt, ben jij creatief?;0)

begt zei

ik ben in ieder geval niet zakelijk!!

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...