dinsdag, december 02, 2008

Een tragedie in vele delen

Vandaag was de volgende akte in het treurspel dat "rechtzaak" heet.
Gisteren hield ik me nog dapper voor dat het goed was dat die zaak er zou komen, want er dient een keer een eind aan te komen.
Dat eind is er nog niet, want de rechter houdt de zaak nog even aan omdat er van hogerhand eerst bemiddeling ingezet gaat worden.

na zo lange tijd zal ik niet zeggen dat ik licht zie aan het einde der tunnel, maar ik ben wel wat optimistischer dan ik vanmorgen was: het ligt blijkbaar minder vast dan vooraf leek.

Ooit, ooit komt er een slotakte en een buiging voor het publiek....

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Bemiddeling/mediatie is bijna altijd beter dan een rechterlijke uitspraak. Dat bewijst de rijdende rechter bijna wekelijks. Zeker in het geval van echtscheiding is mediatie zoveel kansrijker: het is goedkoper, er wordt een winwin-oplossing gezocht, en niet alleen de feitelijkheden doen er toe, ook gevoelens tellen mee. Kortom: een menselijker en natuurlijker manier van oplossen.
Succes!

Peterter

begt zei

klopt, peterter, maar zelfs bij mediation zijn er voorwaarden vooraf. en die moest ik eerst bedingen.
als dat niet gelukt was, zou mediation nooit kunnen doen wat het letterlijk moet doen: beMIDDELen, ofte wel ergens in het midden van beide meningen uitkomen!

zoals gezegd, ik ben er nog niet, winwin zal er ook nooit uitkomen in dit geval, maar als ik minder verlies dan mij wordt toegewenst ben ik al een stuk verwachtingsvoller dan ik was...

Anoniem zei

Dag Begt,

Ik leid kinderen op tot mediator. Dan maak ik nadrukkelijk onderscheid tussen bemiddelaar en mediator. Er zijn grote verschillen. Een mediatior is gelijkwaardig, een bemiddelaar staat boven de partijen.
Een mediator betrekt naast de inhoud ook de gevoelens bij het conflict.
Een conflict is niet meer en niet minder dan een belangenbotsing en daar moet een oplossing voor gevonden worden. Aangezien beide partijen zelf voor die oplossing zorgen is de kans groot dat er een win-win-oplossing gevonden wordt. Kinderen komen er bijna altijd uit.

Helaas gaat het bij volwassenen vaak veel moeilijker. Alles valt of staat natuurlijk bij de wil óm en overtuiging er uit te komen.
Dus geen oplossing in het midden: win-win! Voor minder moet je niet gaan, en dan een streep eronder. Opgelost!

Ik wens je/jullie veel succes!

Peterter

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...