dinsdag, juni 11, 2013

Cosmopolis - David Cronenberg

Cosmopolis op IMDb
Het gebeurt me niet vaak dat ik eerst even reflectie zoek bij vrienden/bekenden om te horen wat zij van een film vindenvonden. Teken dat ik er zelf nog niet helemaal uit ben.
Van Cronenberg ben ik de nodige vervreemding wel gewend, na bijvoorbeeld "Videodrome' en "Crash'  weet ik dat ik geen makkelijke film voorgeschoteld krijg.

Deze dus dito. Het leeuwendeel van de film speelt zich af in het interieur van een limousine, die rondrijdt in Manhattan. Modepopje Robert Pattinson speelt daarin rijkeluis Eric Packer, die "iets" doet met financiële dingen. Hij vergadert in de auto, ontmoet er personeel, sekst met dames met wie hij niet getrouwd is, laat zich er door een dokter examineren.
Zo af en toe stapt hij uit, ontmoet zijn kersverse vrouw om een hapje met haar te eten. Hij is op weg naar zijn vaste kapper, zo veel blijkt, maar moet daarvoor eerst allerlei barrières in het krappe en overdrukke Manhattan overwinnen.

Op het oog een praatfilm en een nogal stilistisch babbelend geheel. Totdat de film totaal kantelt en Packer plots lijkt door te draaien. Zelf vond ik dat een vreemde plotontwikkeling, nogal geforceerd ook.

Veel bekende gezichten in de bijrol: de prettige Juliette Binoche strekt tot aanbeveling, alsook Paul Giamatti en Samantha Morton. Als geheel weet ik de film echter nog niet goed te plaatsen, weet nog niet hoe ie bij de geschiedenis ingaat.

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...