maandag, juli 05, 2004

Verwennerij II

Nu had ik er natuurlijk nog maar eentje genoemd. Haar tweede keuze was een DVD, die me waanzinnig verraste. Het ging om de Belgische film "De Zaak Alzheimer".
Dat Jan Decleir een fa bu leus acteur is, zal voor niemand nieuws zijn. Maar dat allerlei andere BRT-acteurs zo'n film zouden neerzetten, verraste me mateloos.
Een zeer ingenieus plot (ergens tussen de Dutroux- en de Rambo-scenario's in): misdadiger op leeftijd wordt overgehaald nog één klus op te lossen en loopt dan tegen een smerige kinderprostitutie-zaak in. Opeens wint zijn moreel het van zijn opdrachtgevers en hij gaat het schimmige wereldje daar eens opschonen.
Daarbij is het zijn spelletje om de politie steeds op te jagen: als ik eerder mijn werk doe dan jullie, zijn een hoop verdachten al uit de weg geruimd voordat jullie weten dat het verdachten zijn.
Jan Decleir verdient opnieuw een standbeeld, maar naast zijn prima spel is het de groeiende spanning in de film die je gekluisterd houdt.
En, geloof me, ik ben meestal niet zo in dit soort thrillers...

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...