donderdag, november 28, 2013

Zero Dark Thirty- Kathryn Bigelow

Zero Dark Thirty op IMDb
Eindelijk kwam ie voorbij op de filmzender, deze begin dit jaar zo spraakmakende titel. Voor mij bracht hij niet wat ik verwachtte: niet dat de film tegenviel, maar waar ik vooral een aanklacht tegen marteling van dubieus gevangen gehouden gasten meende te gaan zien, was het vooral een spannend verslag van de jacht op een terroristenleider. Zeer spannend verfilmd en kundig gespeeld, maar wel hyper-Amerikaans. Terwijl ik de mediaberichten rondom deze film destijds opgezogen heb als een kritische blik op de Amerikaanse war on terror, zag ik hier een -vrij kritiekloos- minutieus verslag van hoe dat in zn werk ging.

Ik verklap niets als ik zeg dat de film een min-of-meer happy end kent, we kennen allen de berichtgeving. Ook geef ik geen oordeel over aan welke zijde nu welk gelijk ligt, beide kanten moorden er lustig op los en leveren er met plezier enkele vrijheden en mensenrechten voor in. We hebben het hier over film en als film is ie ok, kent ie een aantal knap gespeelde rollen en zijn de gevechtsscenes technisch knap (Hugo Walker!) in beeld gebracht.
Ophef is dus terecht, waardering ook, maar een Oscarnominatie?


Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...