maandag, januari 31, 2022

Suspiria - Luca Guadagnino

Suspiria op IMDb (6,7)

Suspiria op Moviemeter (3,14)
 Wegens te spaarzaam gebruik gaan wij de Amazonprime - app weldra weer opzeggen. Omdat hij nu nog werkte, ging ik gistermiddag de titellijst langs om te kijken of er nog titels waren die ik móést kijken. Deze Suspiria is vaak genoemd  in lijstjes, ik weet dat Thom Yorke achter de soundtrack zit, maar toch hikte ik er altijd tegen aan. Zal met mijn gebrek aan anklang te maken hebben zodra het om horror gaat, bij mij werkt dat op een of andere manier niet. Gisteren toch maar op "klik" gedrukt voor deze, omdat het er anders sowieso nooit meer van komt. 

Het gaat lang goed, zeker het begin herbergt voor mij veel goeds: een fraai politiek beladen onderwerp (Oost- en west Berlijn, RAF-terrorisme), een gestileerde vormgeving die past bij het tijdsgewricht waar we naar kijken ; het lijkt allemaal wel met elkaar te kloppen. 
Susie Bannion is een jong Amerikaans meisje dat auditie wil doen bij de gerenommeerde dansschool Markos Tanz Company, waar de stijlvolle madame Blanc de tirannieke scepter zwaait. Susie is haar Amish-achtergrond ontvlucht en is - zoekende naar vrijheid en zelfexpressie - gestuit op de voorstellingen van Madame Blanc. 

Susie is goed, zo oordeelt ook Blanc. Ze wordt aangenomen en trekt in bij haar ensemble-genoten. Al snel werpt ze zich op als degene die de leading role zou kunnen dansen in het experimentele stuk "Volk" , waarmee Blanc furore maakte. In nauw contact met haar collega's traint ze voor de aangekondigde voorstellingen, maar in de tussentijd maken ze zich allen toch veel zorgen om de plotselinge verdwijning van danseres Patricia. Eerst wordt haar verdwijning nog geweten aan de politieke ontwikkelingen in de stad, maar als vervolgens ook danseres Olga verdwijnt, beseffen de ballerina's dat er iets mysterieus gaande is binnen dit gezelschap. Vanaf hier ontspoort (wat mij betreft) de film en belanden we in heksenverhaaltjes en bloederige offeringen. Susie draagt haar steentje bij. 

Met : Dakota Johnsonn, Tilda Swinton, Chloe Grace Moretz , Angela Winkler 

 FIN - song : Thom Yorke - Suspirium Finale

Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...