vrijdag, november 04, 2022

Reign over me - Mike Binder

Reign over me op IMDb (7,4)

Reign over me op Moviemeter (3,63)

Had meer in gezeten wat mij betreft, maar 15 jaar na verschijnen nog steeds met een 7,4 op IMDb staan, dat is an sich een felicitatie waard. Dat ik daar licht anders over denk, heeft alles met de - IMHO - irritante Adam Sandler te maken, iets in zijn acteermaniertjes hindert me , ik kan er niet doorheen kijken of hij nou een goede rol speelt of niet. Met Don Cheadle heb ik dan weer veel meer, dus ik was bij de FIN niet helemaal ontevreden.

Alan Johnson heeft het allemaal goed voor elkaar: harmonieus gezin, een goedlopende praktijk als tandarts (nou ja, af en toe wel heel lastig stalkende klanten) , het gaat hem voor de wind. Toch begint hij zichzelf allerlei wezensvragen te stellen wanneer hij zijn oude studiegenoot Charlie Fineman opnieuw ontmoet. 

Charlie is totaal het padje kwijt, is verwilderd en verward. Al snel komen we er achter hoe dat komt: hij verloor zijn hele gezin toen die in een van de gecrashte vliegtuigen van 11 september zaten. Hij is net te goed om opgenomen te worden, maar te slecht om in de maatschappij te kunnen functioneren. 

Alan werpt zich op als beschermengel: tegen beter weten in wil hij Charlie weer overeind helpen, waar hij zoveel uren insteekt dat zijn gezin én zijn praktijk onder druk komen te staan. Alan beseft dat zijn eigen weelde tegelijk ook zijn gevangenis is, hij ziet dat Charlie vele malen onbezorgder door het leven gaat. Als filmkijker zeggen wij dan: dat zal ergens in het midden uit moeten komen.

Met : Don Cheadle, Adam Sandler, Liv Tyler, Saffron Burrows , Jada Pinkett Smith , Donald Sutherland
 

FIN - song : Pearl Jam - Reign over me

Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...