woensdag, januari 25, 2023

The Fortune -Mike Nichols

The Fortune op IMDb (5,7)

The Fortune op Moviemeter (2,60
 

Daar vergiste ik me deerlijk. Ik kan best genieten van jaren 70-films, soms nog verrassend goed. Bovendien : een film met de heren Nicholson en Beatty in de hoofdrol, daarbij vergezeld door mimiek-actrice Stockard Channing, dat kan toch bijna niet mis? Ja dus. Erg mis zelfs. Hoeveel respect ik ook heb voor de drie genoemde acteerkanonnen, hoe vaak ik ook van de sentimenten van regisseur Mike Nichols heb gesmuld, dit viel ver daarbuiten. Sterker nog: dit was Bassie & Adriaan-niveau. B1 en B2, maar dan in het Engels. 

De heren betreden het verhaal als de vrienden Oscar en Nicky, die snode plannen hebben met de steenrijke Freddie. Nicky is de gesoigneerde van de twee, die op playboy-achtige wijze een relatie aanknoopt met deze dame maar die daarbij in de problemen dreigt te komen met de dan nog geldende Mann- act , een wet die het ongehuwde vrouwen verbiedt om met een man de grenzen van haar eigen staat te overschrijden. De wet zou prostitutie en exploitatie moeten tegengaan. 

Nicky heeft daarom zijn oude vriend Oscar, een kruimelcrimineel, erbij geroepen: jij trouwt met een steenrijke vrouw, daar zitten financiële voordelen aan maar ik blijf haar minnaar. Oscar hapt toe, het trio reist naar het zonnige Californië waarna Nicky niet kan wachten om zijn geniale plan te gelde te maken. Het loopt anders, Freddie blijkt het allemaal te leuk te hebben met twee mannen om haar heen. De klunzige misdadigers moeten dus snoder plannen smeden.

Met: Jack Nicholson, Warren Beatty, Stockard Channing


Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...