Het Verloren Transport op Moviemeter (3,14)
Van het acteerwerk moet deze Europese samenwerkingsfilm het niet hebben, maar het script is wél heel boeiend en ingenieus. Het verhaal is op ware gebeurtenissen gebaseerd, maar de karakterinvulling is fictioneel. En dat pakt goed uit.
1945, het Oosten van Duitsland. De oorlog is verloren, de nazis proberen te redden wat er te redden valt. Uit alle gevangenenkampen selecteren de kansrijken en intelligentsia, zodat ze deze gevangenen mogelijk als uitruil kunnen gebruiken. Deze worden op transport gezet, maar lopen al snel tegen de respectievelijke fronten van de geallieerden in het westen en de Sovjets in het oosten aan. Bij een klein dorpje wordt een transport met gevangenen van Bergen-Belsen stil gezet, de bewakers vluchten weg.
In die trein zit Simone, die met haar zwaar zieke man Isaac weg hoopt te komen. Vanuit de trein ziet ze soldaten naderen. Ze spreekt ze in haar beste Duits aan maar ontdekt dat het Russen zijn. Direct vraagt ze om eten maar ze wordt door het Rode Leger doorverwezen naar het nabijgelegen dorp: ga maar op zoek, wij hebben zelf ook niets.
In dat dorp vindt inmiddels een razzia plaats: de oorspronkelijke Duitse bewoners worden verjaagd ten gunste van het leger en ten gunste van de Nederlanders. Simone vindt in een kleine kruidenierszaak het nodige aan eten, ze regelt er per direct ook een slaapplaats voor haar man. Alles lijkt vredig genoeg om aan te sterken, maar plots keert de dochter des huizes terug in haar ouderlijk huis. De situatie is gespannen, maar een soldate van het Rode Leger bemiddelt. De drie vrouwen moeten het samen rooien in deze woning, terwijl Isaac zieker en zieker wordt en uiteindelijk moet worden opgenomen in het leger-lazaret.
Drie vrouwen met volledig tegengestelde achtergronden en bedoelingen, elk voor zich onder zware druk: ze zijn op elkaar aangewezen en moeten het min of meer in gezamenlijkheid uitzoeken. Langzaam zakt de spanning en ontstaat er enig begrip voor elkaars situatie.
Met : Hanna van Vliet, Eugénie Anselin, Anna Bachmann, Bram Suijker
Geen opmerkingen:
Een reactie posten