donderdag, november 30, 2006

Voorbeeldfunctie

Nav de hartelijke nieuwjaarswens van Wesley Sneijder aan een of andere scheidsrechter wordt opeens weer gesproken over de modeuitdrukking: "maar hij heeft een voorbeeldfunctie".
Ben benieuwd welke beroepen daaronder vallen, onder een voorbeeldfunctie? is dat bijv die van premier, die collega's "draaikonten" en "oneerlijk" noemt? Is dat die van een minister die mensen terugstuurt naar landen waar ze juist de erbarmelijke en onmenselijke omstandigheden ontgroeit zijn? Is dat die van een scheidsrechter, die opdracht heeft gekregen om regels te handhaven en die dus moet beginnen om voor overtredingen te fluiten? Is dat die van journalisten die misstanden aankaarten en daarbij zelf langs randen van wetten scheren?

Ik hoop van harte dat de schorsing van Sneijder inderdaad een voorbeeldfunctie heeft: dat hij, na twee wedstrijden aan de kant, opeens ziet dat we in nederland OF allemaal normaal met elkaar omgaan OF op álle fronten de wetten gaan handhaven in plaats van op willekeurige.
Moreel failliet of niet?

3 opmerkingen:

Peter te Riele zei

We weten het allemaal:
Verbeter de wereld en begin...
En begin!
Balk in je eigen oog.
En meer van dat soort dingen.
Ik weet het, ik ook!

Anoniem zei

-Moreel failliet of niet?-
Lijkt me van wel.

begt zei

ik hoop dat wij hetzelfde bedoelen, pascal. ik ben in ieder geval van mening dat dit land leidt aan een ernstige vorm van zelfoverschatting...

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...