woensdag, februari 02, 2022

Meat Loaf : In and Out of Hell - Matt O'Casey

Meat Loaf in and out of hell op IMDb (7,7)
 Meat Loaf In and Out of Hell op Moviemeter (3,11)

Mijn vader vond hem duivels, vooral vanwege zijn krachtige uithaal in het titelnummer van zijn doorbraaklp "Bat out of hell" . Hoewel ik zelf op het randje zat van afscheid nemen van gezwollen jaren 70 muziek om over te stappen naar punk en new wave had ik deze lp wel gekocht. Want het was de "Tommy" of de "Quadrophenia" van mijn generatie. Het was rock, het was opera, het was musical. Ben de plaat altijd blijven draaien, met steeds grotere tussenpozen weliswaar, maar nog steeds val ik voor die majestueuze titelsong. En inderdaad, de grote hit is me altijd blijven achtervolgen in die ruim 30 jaar dat ik her en der als dj achter de speler sta. Altijd een dansvloersucces, hoe irritant bij vlagen ook. 

Deze docu geeft - zo kort na zijn overlijden - meer duiding over de vorming van het fenomeen Meat Loaf, die als Marvin Lee Aday in zuidelijke staat Texas geboren werd. Marvin Lee, ML dus, u voelt het al aankomen. Hij was een te dik jongetje die vanwege een agressieve en alcoholistische vader werd gevormd als moederskindje. Hij compenseerde zijn fysieke problemen door een stoere presentatie in zang en theater, waardoor hij zich al snel thuis voelde op het podium. 

Nadat vader hem weer eens slaag had gegeven en voor ML de maat vol was, stapte hij op het vliegtuig naar Los Angeles, alwaar hij werk zocht in de musicalbranche. Een rolletje in "Hair" leidde naar een grotere rol in "The Rocky Horror Show" waarin hij zijn (bij)naam vestigde. Een ontmoeting met componist Jim Steinman deed de rest. De eerste contouren van het manifeste "Bat out of hell" werden geboren, meneer Aday beklom het podium om er vervolgens nooit meer af te gaan. 

Bij vlagen ontroerend, soms onthullend. Prima documentaire. 


Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...