zondag, april 13, 2014

The Fountain- Darren Aronofsky

The Fountain op IMDb
Nog deze week roemde ik bij een vriend de visie van Darren Aronofsky. Juist zijn regie zou voor mij de reden zijn om binnenkort toch het epos "Noah" te gaan kijken. Het is dan wel wrang dat ik nu - op verzoek van weer een andere vriend- de dvd van deze film bekeek. Waar ik zijn gedachtenkronkels in andere titels wel kan bevatten, vond ik Aronofsky's gedweep met het bovenaardse hier een stukkie te ver gaan.

De film gaat over de fontein der jeugd, de boom des levens. Wie van de boom schors eet of sap drinkt, verkrijgt het eeuwig leven. De boom staat - aldus de mythe- in een oude Maya-tempel verscholen in de Mexicaanse bossen.
In het nu kijken we naar Tommy Creo, een arts die experimenten uitvoert op apen om te kijken of hij tumoren kan bestrijden. En laat nu net zijn eigen vriendin een tumor in het hoofd hebben, in een behoorlijk ver gevorderd stadium al.
We switchen naar de 16e eeuw, de tijd van de Spaanse inquisitie. Ook daar strijdt ridder Thomas (!) de strijd voor het eeuwig leven, dit om zijn koningin te redden voordat die onder de katholieke strafhamer komt.

Die verhaallijnen lopen dus een beetje door elkaar, de acteurs zijn blijkbaar van alle tijden (denk aan Cloud Atlas). Dit is er een voor de liefhebber, ik ben er helaas net effe te "down to earth:" voor.

Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...