zondag, oktober 30, 2016

The Salesman (Forushande) - Ashgar Farhadi

The Salesman op IMDb (8,6)
Derde film die ik zag van deze regisseur. Eerder was ik al onder de indruk van `Le passé´ en meer nog van ´A separation´ . Ook deze komt weer goed bij me binnen. Farhadi heeft het scheppend vermogen om een klein verhaaltje uit te laten groeien tot een intense beleving. In deze film ontpopt zich het gevoel van een thriller, terwijl er bitter weinig misdadige elementen in zitten. Vooral de onderhuidse spanning tussen de twee hoofdrolspelers maakt deze film tot een acteersucces. En daarnaar is het altijd prettig kijken, mijn vaste lezers weten inmiddels dat ik smul van goed spel.

Rana is een jonge Iraanse vrouw. Dat gegeven bepaalt al voor een aardig deel haar lot, maar ze heeft relatief geluk te verkeren in een creatieve, culturele scene. Zij en haar man spelen toneel, ze zitten volop in de repetities voor `Dood van een Handelsreiziger´ van Arthur Miller. Opgesloten zit ze dus niet, maar toch moet ze leven met de islamitische regels van kuisheid.
Als ze door instortingsgevaar noodgedwongen moeten verhuizen naar een nieuwe flat, begint een deel van de ellende. De flat blijkt hiervoor bewoont te zijn door een dame met losse zeden en nog niet al haar klanten weten dat ze is verhuisd. Als Rana op een dag de deur beneden opendoet in de verwachting dat haar man naar boven komt, doet ze de deur op een kier en stapt onder de douche. Maar de bezoeker blijkt niet haar man, bebloed ontwaakt Rana in het ziekenhuis, wij als kijker weten niet precies wat haar is overkomen.
Haar man, de oorspronkelijk zeer sympathieke Emad, is bezorgd en probeert haar met warmte en liefde te laten herstellen. Maar er is iets geknakt bij Rana en de spanning tussen de twee loopt op. Is haar vrouwelijke eer geschonden, is ze in ontklede staat gezien door die insluiper of is er zelfs meer gebeurd? Rana wil er geen politie bij halen, ze schaamt zich. Maar Emad kan niet doen of er niets gebeurd is, hij legt zich daar niet bij neer en begint zijn eigen onderzoek.
Hij bijt zich vast, zijn fanatisme leidt tot spanning in hun relatie. Met afschuw kijkt Rana naar de toenemende wraakzucht van haar man.

Op razendknappe wijze vermengt de regisseur spel en werkelijkheid. De onderlinge onmin tussen het echtpaar komt steeds vaker op het toneel tot uiting. Plotselinge improvisaties zetten beurtelings de een en dan de ander voor het blok. Meer mag ik niet verklappen.

Dit type films kent maar twee soorten kijkers: het doet je niks of je valt er vol voor. U weet waar ik sta.
Met: Shahab Hosseini , Tarane Alidoosti, Babak Karimi

Geen opmerkingen: