vrijdag, september 15, 2017

Exhibition on screen: I , Claude Monet - Phil Grabsky

I, Claude Monet op IMDb (6,8)

Een nieuw initiatief voor de vaderlandse filmtheaters: onder de noemer "Exhibition on screen" wordt min of meer het museum naar het theater gebracht. Diverse wereldberoemde kunstenaars krijgen elk een eigen aflevering, ik was bij onze lokale primeur: het ging over Claude Monet.
Nog afgelopen maart wandelde ik door de Monet-zalen van de Orangerie, het kleine Parijse broertje van Orsay en Louvre. Diep onder de indruk van de zeggingskracht van zijn werk was ik. En dus kon ik deze aanbieding niet weigeren. Nou ja, aanbieding, ik betaalde 11 euro maar dat was mede doordat er ook een fijne inleiding werd gegeven. Bij ons gebeurde dat door Jeroen Damen van Mandarte, die een aanstekelijk verhaal vertelde en al vooraf aan ons enthousiasme over de kunstenaar te voorschijn bracht.

Voor de film is gekozen voor een vertelling van Monet's brieven (met de prettige vertelstem van Henry Goodman, heel rustig en beslist). Op deze wijze lopen we aan de hand van de 18-jarige Monet langzaam door zijn leven heen: werk, vrouwen, kinderen, overheid, de wereld, vriendschap, dood. Alles is uiteraard van invloed op de kunstenaar , niet voor niets is hij de maatgever van het impressionisme. Nu ik deze film gezien heb, weet ik dat er een betere naamgeving kan zijn voor de kunststroming dan deze.
Bijzonder intrigerend geheel, ik ga proberen om meer van deze reeks te volgen.



Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...