vrijdag, maart 26, 2021

Bacurau - Kleber Mendonca Filho/Juliano Dornelles

Bacurau op IMDb (7,4)

Bacurau op Moviemeter (3,31)
 

Breed gewaardeerd, maar tamelijk weird. Vergeef me dit flauwe rijmpje, ik weet niet precies hoe ik deze film moet plaatsen. Bij de aftiteling maakte ik me al zorgen over hoe ik vandaag de recensie ging insteken. Niet slecht, maar ook niet heel goed (niet zo goed althans als ik anderen had horen beweren). Vervreemdende aanpak, dat is dan weer een absolute plus: het is verre van een standaardverhaal. Echt zo'n film waarvan je zegt: je moet het gezien hebben om het te geloven, het verhaal is niet eenduidig te vertellen. Een poging.

Het arme dorpje Bacurau, ergens in het zuidwesten van Brazilië, is een onbeduidende plek. Het staat niet eens op een landkaart, er is maar één toegangsweg en die weten eigenlijk alleen de dorpelingen te vinden. Enige tijd geleden heeft de corrupte burgemeester van de regio het dorpje afgesloten van de watervoorzieningen : er moet nu periodiek iemand met een grote tankwagen heen en weer rijden om de faciliteiten enigszins op peil te houden. Armoedig bestaan, zegt u. Klopt, maar het sterkt wel de dorpsgeest, men staat wel voor elkaar klaar. 

Wanneer de foute burrie toch een poging doet om met de bevolking in contact te komen (het is tijd voor zijn herverkiezing immers), wordt hij weggehoond . Gekwetst vertrekt hij. Kort daarna krijgt het dorp bezoek van een onbekend motorduo. Voor gans Bacurau is dit een aankondiging van naderend onheil. Wanneer iets buiten het dorp een familie wordt vermoord, weten de bewoners genoeg. Ze moeten zich klaarmaken voor de strijd met het huurlingenleger van de foute politicus. Die uiteraard van niets weet.
Er volgt een genadeloze confrontatie.

Met : Barbara Cohen, Thomas Aquino, Silvero Pereira, Sonia Braga, Udo Kier

FIN - song : Geraldo Vandre - Requiem para matraga

Geen opmerkingen:

There's always hope - Tim Lewiston

There's always hope op IMDb (5,0)   There's always hope op Moviemeter (1,88) Gewoon een zoetsappig filmpje, maar dat kon deze kijker...