donderdag, februari 09, 2012

Dogtooth (Kinodontas) - Giorgos Lanthimos



Volstrekt belachelijke film. Als ik het erg positief wil brengen, dan kom ik als uiterste op "oorspronkelijk".
Terwijl het qua insteek een uitermate origineel verhaal zou kunnen zijn: vader besluit dochters en zoon geheel op zijn eigen wijze op te voeden en houdt ze om die reden opgesloten in en om het eigen huis. Samen met zn vrouw spreekt hij bandjes in waarmee hij zijn kinderen taalcursussen geeft (zo zijn zombies "kleine gele bloemetjes"), hij chauffeurt regelmatig een prostituee naar zijn huis toe om zijn viriele zoon terwille te zijn. De kinderen (gewoon jongvolwassenen overigens, dat maakt het allemaal iets belachelijker) worden beloond met stickers en kunnen daarmee leuke huis-feestjes verdienen.

Klinkt hartstikke interessant, zou ook geweldig uitgewerkt kunnen worden maar het lijkt of de regisseur niet veel meer wil dan continue aparte invalshoeken op normale dingen tonen. En dat vermoeit aan het eind een beetje.
Ik ben gek op arthouse, maar artyfarty gaat me effe te ver.

3 opmerkingen:

begt zei

was nota bene zelfs genomineerd voor een oscar, toentertijd.

Robba1974 zei

Hij speelde nota bene toendertijd ook nog in het filmhuis, en carla en ik zijn er nota bene ook nog naartoe gegaan! Blij dat je het ook niks vind, belachelijk is het juiste woord. Hier begon de aftakeling van Griekenland!

begt zei

HAHA, nu gelezen!

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...