maandag, september 19, 2016

The claim - Michael Winterbottom

The Claim op IMDb (6,5)
Aanbevelingen genoeg voor deze film. De naam van de regisseur bijvoorbeeld. Michael Winterbottom heeft op geheel eigen wijze het cinema-landschap verandert door te tonen dat een en dezelfde regisseur een maximum aan verschillende genres kan opnemen. Sociaal drama, muziekfilm, porno, romantiek en in dit geval dus ook een western. Heb veel van hem gezien (nee, niet alles!) , dus deze kon er wel bij.
Naast Winterbottom prijkt ook de naam van Peter Mullan op de poster. Wat mij betreft een meesteracteur (The Magdalene Sisters, Tyrannosaur oa maar vooral het ziekmakend goede "My name is Joe". ) Die zie ik dus ook graag over het scherm wandelen.

Maar ja, een western. Ik kan nooit zo erg veel met die valse romantiek, met die hang naar echte mannen en afhankelijke vrouwen. Toch maar opzij gezet om de film in ieder geval tot het einde af te kijken.

The Claim slaat op de afspraak die een jonge Daniel Dillon maakt met een man die hem goud kan overhandigen. In het magische westen van Amerika (we schrijven 1867) is dat de materie die iedereen een ongestoorde toekomst kan beloven. Dillon "verkoopt" zijn vrouw en dochtertje aan de man en begint aan de bouw van zijn imperium. Al snel bezit hij een heel stadje, hij zwaait met harde hand de scepter over de gelukszoekers die aan de rand van de bergen ook komen zoeken naar goud.
Als dan ook nog eens de spoorwegmaatschappij langskomt om de route naar de Far West te verkennen, rekent hij zich helemaal rijk. Die spoorlijn betekent immers handel en voorspoed.
Tegenvallers en veranderingen dienen zich aan. Ten eerste ziet de spoorwegmaatschappij dat het traject rondom Dillon's stadje problemen kan ondervinden met het traject en dus wellicht beter 25 km verderop kan gaan bouwen. Ten tweede dient zich een tweetal dames aan, waarin Dillon - u raadt het al - zijn eerdere handel herkent: dat zijn zijn opgegroeide dochter en haar oudere, zieke moeder.
Toekomstperspectief wankelt: Dillon wil alles goedmaken door al zijn bezittingen aan vrouw en dochter te beloven, maar hoeveel zijn die bezittingen nog waard als de spoorwegmaatschappij besluit dat zijn dorpje ten dode is opgeschreven?

Met : Peter Mullan, Wes Bentley, Milla Jovovich , Nastassia Kinski , Sarah Polley




Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...