zaterdag, februari 04, 2023

The Fabelmans - Steven Spielberg

The Fabelmans op IMDb (7,7)
 The Fabelmans op Moviemeter (3,41)

Vermoedelijk ben ik een atypische filmkijker. Ik ben lang niet zo lyrisch over het oeuvre van Steven Spielberg als menigeen die ik over film spreek (en dat zijn er nogal wat). Ik vind veel van zijn werk te zoetsappig, meer suikerspin dan harde noten. Misschien had ik er niet zo in moeten gaan, maar ik kwam toch weer met datzelfde gevoel de zaal uit (waarbij ik overigens ook weer werd tegengesproken door een filmhuis-collega die het als "dat was wel weer een toppertje" kwalificeerde). Zoveel mensen , zoveel smaken, maar ik zag de Oscarlawine er niet aan af. Ik miste overtuigend acteerwerk, zelfs kanonnen als Michelle Williams en Paul Dano speelden te zeer voorgeprogrammeerd. Jammer, maar gelukkig zie ik veel anderen ervan genieten. Want het gaat hier wél over film, he. Over film-in-film zelfs. 

Het biografisch getinte verhaal is magertjes. Sam is een opgroeiende joodse jongen die zijn ouders ongelukkig ziet zijn met elkaar (aan de buitenkant is alles oke, maar hij weet van diepere lagen). Vader is bezig met een imposante carrière, waarvoor ook enkele malen verhuisd zal moeten worden. Moeder wordt daarbij diep ongelukkig omdat ze daardoor huisvriend Bennie moet achterlaten. Nou ja, huisvriend, er broeit van alles tussen hem en haar maar het komt niet tot wasdom.

Sam stort zich al vroeg op het maken van filmpjes : de hele vriendenkring wordt ingeschakeld om zijn scripts tot leven te brengen, ook zijn zusjes mogen regelmatig opdraven. Wanneer het gezin in Californië terecht komt, gaat Sam een doodongelukkige highschool-periode tegemoet. Totdat...totdat hij toch weer besluit om de camera eens op te pakken.

"The Fabelmans" is opgezet als ode aan de magie van het witte doek. En dat kan ik als filmliefhebber natuurlijk alleen maar toejuichen. 

Met : Gabriel LaBelle , Michelle Williams, Paul Dano, Seth Rogen

FIN - song : Sacha Chaban - Not in your control

Geen opmerkingen:

Four daughters (aka Les filles d'Olfa) - Kaouther Ben Hania

Four Daughters op IMDb (7,3) Four Daughters op Moviemeter (3,73)   Prachtig dit. Ondanks alle gruwelijkheden die er in zitten, kent de docum...