zondag, oktober 09, 2022

Everything Everywhere All At Once - Dan Kwan/ Daniel Scheinert

Everything Everywhere All at once op IMDb (8,1)
 Everything Everywhere all at once op Moviemeter (3,42)

Een 8,1 op IMDb , een dwingende aanbeveling van mijn filmquizvrienden, het mocht niet baten: deze ging helemaal aan mij voorbij. Het landde niet bij mij, ik weet welk deel van mijn genenpoel ik moet opporren om dit leuk of goed te gaan vinden. Zoals altijd gun ik het iedereen van harte om er wél plezier aan te beleven. 

Evelyn runt met haar man Waymond een wasserette. Het gaat op vele fronten niet goed: hun relatie niet, maar ook niet met de zaak die een grondige inspectie door de belastingdienst te wachten staat. Voeg daarbij nog de komst van haar dwingende vader en de wanhopige pogingen van hun dochter om haar lesbisch-zijn te accepteren en je snapt dat om elke hoek wel een mega-probleem wacht. 

Zo goed en zo kwaad als het gaat harken ze de papieren bij elkaar om daarmee naar de belastingdienst te trekken. Er is iets in de behandeling door de inspectrice (een eigenwijze rol van Jamie Lee Curtis) dat alle stoppen bij Evelyn doet doorslaan. In dit geval letterlijk, want ze blijkt een soort kinetische storing in haar hersenen te ontwikkelen die haar martiale superkrachten geeft. Vanaf dat moment ontspoort alles: iedereen kan kungfu'en, iedereen heeft superpower, iedereen is iemand anders dan daarvoor en iedereen staat elkaar naar het leven. All at once. En Everywhere. En dus ook everything.

Met : Michelle Yeoh, Stephanie Hsu, Jamie Lee Curtis, Ke Huy Quan


Geen opmerkingen:

Challengers - Luca Guadagnino

Challengers op IMDb (7,8)   Challengers op Moviemeter (3,80) Gelijk maar meegepakt op première avond, terwijl ik mezelf niet heel goed ingel...