woensdag, juli 10, 2024

On her majesty''s secret service- Peter R. Hunt

On her majesty's secret service op IMDb (6,7)
 On her majesty's secret service op Moviemeter (3,08)

Een jaartje geleden begon Film1 met het vertonen van de volledige James Bond-catalogus. Ik had ze - in ieder geval in mijn beleving- allemaal al eens gezien, maar bij de meesten was er wel zoveel tijd overheen gegaan dat ik ze allemaal op REC zette. Een aantal van hen keek ik vrij snel na de klik (zie mijn blogs in 2023) maar de rest komt nu langzamerhand in aanmerking voor verwijdering van mijn schijf. Ik zal dus ietwat versneld door de reeks heen moeten. Aandacht derhalve voor deze, een van de oudere bondjes (want uit 1969, toen was ik 8 dus deze moet ik ergens in de jaren 80 een keer hebben gezien). Uiteraard behoorlijk gedateerd nu want veel van wat destijds hip leek, oogt nu best oubollig. Maar overall blijft het natuurlijk een verhaaltje van de geheim agent die de wereld bevrijdt van een nare schurk met snode plannen. En die tussendoor met vreemde vrouwen zoent. Bond gonna Bond, immers.

In deze film draait het voor 007 om het uitschakelen van de naargeestige pestkop Blofeld, die via biologische oorlogsvoering de wereld wil veroveren. Hij doet dat vanuit Zwitserland, hoog op een berg heeft hij zijn commandocentrum staan. Daarin programmeert hij jonge onschuldige meisjes van verschillende nationaliteiten die elk - na een collectieve hypnose- in staat moeten zijn om in hun land van afkomst de kwade cellen te verspreiden. Bond moet dat voorkomen.

Daarvoor krijgt hij hulp van de wonderschone gravin Teresa di Vincenzo (was er ooit een spannender Bond-girl dan deze door Diana Rigg gespeelde vrouw?). die levensmoe de film in rolt maar steeds sprankelender wordt naarmate ze James haar vader ziet ompraten en bewerken. Pappie  heeft ook zo zijn belangen te verdedigen dus wendt zijn geld aan om Blofeld aan te pakken. Het lijkt James te lukken om Blofeld te verschalken (goh) en zich na de rol te storten op een warempel huwelijk met de gravin. Maar ach, zou die Blofeld nou echt buiten beeld geraakt zijn?

Met : George Lazenby, Diana Rigg, Telly Savalas

FIN - song :  Louis Armstrong - All the time in the world

Geen opmerkingen:

Wil - Tim Wielants

Wil op IMDb (6,9)   Wil op Moviemeter (3,57) Was lang niet meer op Netflix wezen kijken, in ieder geval niet voor films. Wist dus niet meer ...