woensdag, november 21, 2007

Vakbondsdatum.


Vandaag is sowieso een dag waarop de vakbonden gloriëren. In het heden is dat in de bescherming van de rechten van de werknemer, maar in vroeger tijden was 21 november al eerder een jubeldag.
26 jaar geleden alweer, ik stond als op-een-na-jongste broertje met een enorme familie op het amsterdamse Museumplein. Al mijn broers waren mee en mijn moeder ook, die wilde meemaken dat ze samen met haar gezin een vuist kon maken tegen de nucleaire dreiging die over dat tijdperk hing. De grootste demonstratie ooit in Nederland (althans toen, ik weet niet of hte nog zo is) zorgde ervoor dat NL haar stempel drukte op de anti-kernwapenstrijd.
De vakbonden smeten met leuzen, de eensgezindheid was groot.

Wat er van over is na zoveel jaar? het gevoel dat het in europa wel snor zit, maar dat explosieve landen als Pakistan, Iran, VS, Rusland en Israel die dingen nog steeds ergens paraat hebben, blijft me angst inboezemen. Maar ja, krijg nog maar s 500000 man op dat plein bij elkaar...

leuke anekdote daarbij is nog dat jongste broertje F na de demo naar Paradiso trok voor een concert van the Sound. en de kenner raadt het al: tien minuten inleiding bij het wereldspannende nummer "Missiles"..

Geen opmerkingen:

Sun Children (aka Khorshid/The Sun) - Majid Majidi

Sun Children op IMDb (7,1)   Sun Children op Moviemeter (3,71) Deprimerende film, ondanks dat ie voortdurend naar het licht toe werkt. Natuu...