donderdag, januari 28, 2016

The Bag Man - David Grovic

The Bag Man op IMDb (5,1)
De Niro, man man man. Wat zou het toch waardevol geweest zijn als die man 10, 15 jaar geleden was gestopt met acteren. Dan had daar een oeuvre gestaan waar je likkebaardendlekkerlessend naar had gekeken. Kan natuurlijk nog altijd, maar dan moet je hard je best doen om zijn latere werk (komedie? actiegedrochten? misdaadflutjes?) te vergeten.
U snapt waar ik heen wil: deze film van effe een jaar oud is niet zijn beste. Overigens ook niet die van John Cusack, een acteur die ik op een of andere manier meestal wel kan dragen. Maar eerlijk is eerlijk: ik begon er zelf aan , dan moet ik het ook dragen als een man.

De tassenman uit de titel is Jack (Cusack). Hij krijgt de rare opdracht van de superrijke Dragna (de Niro) om ergens een tas op te halen en die ongezien bij hem te bezorgen. Gaat om een hoop geld, maar dan moet ie beloven geen vragen te stellen en niet in de tas te kijken.
Zoals het in dit genre hoort, gaat dat niet vanzelf en moet Jack nogal wat keertjes in gevecht om zelf te overleven en de tas in zijn bezit te houden. De strijd concentreert zich rondom een slecht verlicht motel (get the picture?). Is die neptieten-dame nou een dure hoer of kan ze hem helpen? Zijn die dwerg en die ooglap-man ook op zijn tas uit of niet? Is de politie te vertrouwen?

Er wordt veel geleend op de plotwijze van The Game: ook hier is het misdaad om de misdaad en geweld om het geweld. En blijkt de opdrachtgever nog dubieuzer dan vooraf gedacht. Er zijn vast liefhebbers voor dit soort films.

Met o.a John Cusack, Robert de Niro, Rebecca da Costa

Geen opmerkingen:

Green Border (aka Zielona Granica) - Agnieszka Holland

Green Border op IMDb (6,4)   Green Border op Moviemeter (3,50) Ik kon de slaap maar moeilijk vatten gisteravond, er spookte te veel door mij...