maandag, november 28, 2016

Legend- Brian Helgeland

Legend op IMDb (7.0)
De roem is deze film vooruitgesneld. Veel over gehoord al, maar nog geen kans gehad hem te zien. Nu hij thans rouleert op Film1 pakte ik mijn kans. Kort gezegd: tegenstrijdige maar toch wel doenbare film.
Het tegenstrijdige zit hem in de dubbelrol die Tom Hardy speelt. Hij speelt beide broers Kray, twee gangsters uit het London van de vroege jaren 60. Die overigens ook echt hebben bestaan en waar al eens eerder een film aan gewijd is. Het gangsterleven wekt nog steeds romantische gevoelens op, zullen we maar zeggen.
Wat mij stoort aan de film is de vraag waarom je twee van die tegenstrijdige broers door één acteur laat spelen. Dat ze op elkaar moeten lijken, ok, maar dat de een totaal anders praat , denkt en ook sociaal anders in elkaar zit, dat wordt er niet geloofwaardiger op. Een fors deel van mijn tijd was ik dan ook kwijt door daar niet op te letten. Althans, te proberen.

Verder is de film de rise and fall van een misdaadimperium, waarbij de ene broer geteisterd wordt door verliefde gevoelens op een eenvoudig meisje dat geen gangsterleven wil leiden en de andere ongecontroleerde uitspattingen heeft in geweld, drankmisbruik en seksuele uitspattingen. Dit allemaal omdat hij psychisch zo lijdt en af en toe zijn medicatie vergeet in te nemen.
Het loopt niet goed af, maar dat weet u vooraf .

Bij vlagen zit er wel een leuke stilering in de film , met een knus Engelse kneuterigheid tussendoor, maar verder blijft het een misdaadverhaaltje.

Met : Tom Hardy, Tom Hardy, Christopher Eccleston, Emily Browning

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...