maandag, september 24, 2018

Molly's game - Aaron Sorkin

Molly's game op IMDb (7,5)
Een 7,5 op IMDb , dat is best hoog. En ik moet zeggen dat ik het er niet helemaal aan af zag. Wellicht was ik te moe, wellicht was het onderwerp te weinig boeiend voor me, wellicht ergerde ik me een beetje aan de overdreven snelle montage. Hoe dan ook, ik eindigde met een "tja..".

Molly is een net niet geslaagde sporter. Precies op het moment dat haar finest hour moet worden (kwalificatie voor de Olympische Spelen) krijgt ze een sportongeluk en dondert haar carrière in duigen. Dit tot groot verdriet van haar autoritaire vader, die haar jarenlang gedrild heeft om zo ver te komen.
We hebben deze informatie nodig om de drijfveren van Molly te begrijpen: ze zal laten zien dat ze ergens in kan slagen, dat er met jaloezie en ontzag naar haar gekeken wordt. Zulks zien we nog niet terug in haar serveerstersbaantje, maar als ze daarin gevraagd wordt om haar diensten aan te bieden tijdens schimmige pokeravonden ruikt ze haar kans. Haar broodheer laat ze zien dat ze eigenhandig de administratie naar een hoger peil brengt, dat daarmee de winsten inzichtelijker worden en dat de business begint aan te slaan in het wereldje. Het duurt niet lang of haar baas vindt haar een bedreiging. Maar u snapt, Molly heeft dermate indruk gemaakt bij de pokeraars (decolleteetje hier, begrijpend gesprekje daar) dat de belangrijkste gokkers al snel overstappen als ze aankondigt voor zichzelf te beginnen.
Er gaan miljoenen om op de avondjes die ze organiseert, maar het trekt ook dubieuze lieden en dito praktijken. Hoe zuiver Molly het ook allemaal probeert te doen, ze zeilt toch somtijds over de grens van het betamelijke. En komt in beeld bij de FBI.
Gelukkig is er hulp van een sociaal bewogen advocaat, die haar drijfveren snapt. En die besluit om met haar de strijd tegen de instanties aan te gaan. Aantrekken, afstoten en weer aantrekken. En gaan.

Met : Jessica Chastain, Idris ElbaKevin Costner

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...