donderdag, september 08, 2005

Forens

Mijn liefje is deze week haar bestaan als forens begonnen. X11 ben dat al 25 jaar en daarmede redelijk wat gewend.
En toch he, toch blijft het me verbazen met welke amateuristische, zeg maarFranse slag-houding de NS altijd de periode na de vakanties ingaan.
Jaar in, jaar uit ontstaan er plotseling problemen als iedereen weer aan het werk blijkt te gaan. Sinds de invoering van hun eigen zomerrooster kunnen de spoorwegen opeens niet meer omschakelen, lijkt wel.
Op het loeidrukke traject dat ik bereis, Hoorn CS-Am*dam CS v.v., worden sinds deze week opeens geen dubbeldekkers meer ingezet in spitstijd, nee het zijn de oudste (ok bijna oudste, hondekoppen hebbik nog niet gezien) treinen die ten eerste uit elkaar vallen bij de deuren, ramen en pogingen tot airco-knoppies. Wat veel ernstiger is, ten tweede, is dat deze treinen de helft aan zitplaatsen hebben. Veel staand volk dus en dus lijkt de trein rustiger te moeten reizen. Tot nog toe heb ik elke dag een kwartiertje extra op de heenweg en een minuut of vijf a tien op de terugweg gekregen van de NS.
Das het ergste nog niet hoor, maar waar moet mijn lief nu haar vertrouwen op bouwen? De eerste twee dagen te laat op haar werk, twee keer staan ipv een zitplaats onderweg naar je werk?
Hoelang hebben de materieelmensen van de NS eigenlijk zomervakantie?

Ik blijf me verbazen....

2 opmerkingen:

Opa-Buiswater zei

Zo opende mijn zoon zijn studieseizoen in Delft meteen maar even met, bij elkaar opgeteld, ruim vier uur vertraging. Des morgens om half zeven vond de NS in haar wijsheid dat er een trein geschrapt kon worden waardoor zoonlief zijn eerste college van dit jaar met 5 minuten misliep en op de terugweg kwam meneer, na om vijf uur te zijn vertrokken, om half tien 's avonds thuis ( normaal een ritje van een kleine anderhalf uur) van wege een kaduuke bovenleiding. Ik stel dan ook voor om maar weer kolen te gaan stoken bij de spoorwegen; dan heb je geen last van bovenleidingen en misschien ook niet van blaadjes, want dat seizoen komt er ook weer aan ( in de jaren vijftig reed alles, ondanks de blaadjes toch altijd op tijd) En natuurlijk komt er in januari weer een forsche verhoging van het kaartje vanwege de verbeterde service ( geen kaartje meer in de trein kopen) en de verbeterde prestaties ( drie treinen kwamen dit jaar op tijd aan en vertrokken ook nog op tijd!!) Vandaar mijn voorkeur voor den automobiel.....

FROMMEL zei

en de benzine is ook te duur...