zondag, december 07, 2014

My old lady - Israel Horovitz

My Old Lady op IMDb
Gelukkig zag ik enkele uren daarvoor een film die me wél bijbleef, die me verraste ook.
Waar ik heenging met de veronderstelling een komedie te gaan zien, verliet ik de zaal met een stevig positieve indruk van het menselijk drama dat ik zojuist had aanschouwd.
Tuurlijk, als Kevin Kline in de film zit weet je dat er wat kolderkomische momenten in zullen zitten qua bekkentrekken en afwijkend gedrag, maar juist Kline groeide wat mij betreft in de film en liet uiteindelijk een echt serieuze acteursrol zien.

Man arriveert in Parijs. Berooid en alleen. Het enige wat hij nog heeft is een briefje met een adres van een appartement. Dat blijkt zijn vader hem te hebben nagelaten. Insteek is dat appartement rap te verkopen en met dat geld alsnog iets van zijn resterende levensjaren te gaan maken.
Dat gaat zomaar niet: in het appartement blijkt een dame te wonen die een slimme verkoop heeft gedaan volgens een beproefde Franse clausule: bij de koop wordt afgesproken dat de verkoper er tot zijn dood in mag blijven wonen en recht heeft op een toelage, na overlijden valt dan alles toe aan de koper.
U snapt: de oude dame is fit en vief en de man heeft het geld niet om haar nog jarenlang van een toelage te voorzien. Als dan ook nog blijkt dat de dame een dochter heeft die inwoont en als een leeuwin de rechten van haar moeder verdedigt, is het conflict aanstaande. Al snel blijkt dat het financiële stuk niet het enige verhaal is dat het drietal tegen elkaar opzet, maar ook bindt.

Erg sterk uiteengezet, een kammerspiel dat groeit naar zwaar sociaal drama. Me like!
Naast Kevin Kline ook de favoriete actrice van mijn vrouw (Kristen Scott Thomas) en de altijd sterk acterende Maggie Smith als de grand old lady. Laat je verrassen door deze fijne rolprent.


Geen opmerkingen:

Los delincuentes (aka The Delinquents) - Rodrigo Moreno

Los Delincuentes op IMDb (6,7)   Los Delincuentes op Moviemeter (2,82) Première-avond gisteren, ik ging er eens de volle 3 uur voor zitten. ...