woensdag, juli 04, 2018

On Chesil Beach - Dominic Cooke

On Chesil Beach op IMDb (6,5)
Hoewel ik me goed kan voorstellen dat mensen het een saaie film vonden, had ik daar in het geheel geen last van. Fantastisch gefilmd, uitstekend acteerwerk en een juiste dosis spanning om niks.

Florence is een nerveus meisje van goede komaf, Edward is een twijfelende geschiedenisstudent uit armere kringen. Wanneer Edward zijn graad heeft behaald, vindt hij niemand om het mee te vieren. Bij zijn zwerftocht ontmoet hij de dame die later zijn vrouw zal worden.
Aanvankelijk loopt alles naar wens: ze tasten elkaar af in wandelingen en vaartochten. beider thuisfront leert de nieuwe familie-aanwinst te accepteren. Ze hebben een lot uit de loterij in handen, zo ervaren ze het allebei.
In het hotel aan Chesil Beach, direct na de bruiloft. Alles is goed gegaan, vinden ze. Edward's psychotische moeder heeft niets geks gedaan, Florence's  arrogante ouders hebben geen roet in het eten gegooid. Ze dineren op de hotelkamer en bereiden zich langzaam voor op iets wat moet leiden tot de eerste huwelijksnacht. Keer op keer worden Edward's onhandige toenaderingspogingen door Florence afgekapt , ondanks dat ze snapt dat ze er toch aan moet geloven. Ze hebben immers gezworen "op elkaars lichaam en geest". Maar het gaat niet zonder pijn. Al is dat in dit geval misschien een onhandige omschrijving.

Ze is de rijzende ster van de cinema, hoofdrolspeelster Saoirse Ronan. En ik vind het tamelijk terecht: een uitermate expressieve actrice die met kleine bewegingen in gezicht of met haar handen een enorme geestelijke strijd kan uitdrukken. Ze is het scharnierpunt van de film.

Met : Saoirse Ronan , Billy Howle, Anne-Marie Duff, Emily Watson

Geen opmerkingen:

Green Border (aka Zielona Granica) - Agnieszka Holland

Green Border op IMDb (6,4)   Green Border op Moviemeter (3,50) Ik kon de slaap maar moeilijk vatten gisteravond, er spookte te veel door mij...