zaterdag, augustus 18, 2007

De ontstaansgeschiedenis van Begt

Begt komt uit een groot gezin. In de jaren 70, toen de grote broers zo af en toe in het weekend met hun eerste vriendinnen thuiskwamen, stonden ik en mijn mede-jongste broertje regelmatig de eigen bedden af aan die kersverse stelletjes.
Wij sliepen dan op de overloop, meestal na een avondje spelletjes doen of zelfs soms gepionierd stappen in ons eigen dorp.

Op de lange regel, zoals je dat in West Friesland noemt, lagen rondom de trap her en der slaapzakken waar we ons in onze kampeerstatus schikten.
Daar is het ontstaan, daar komt mijn nickname vandaan. In het holst van de nacht, nog net voordat iedereen sliep, mompelde ik opeens uit mijn slaapzaak, op een -al zeg ik het zelf- goed geïmiteerde Wim T-toon: 'Wat heb ik een dogst, Begt! Oh oh oh, wat heb ik een dogst, Begt!"..
Vanaf dat moment was mijn leven niet meer hetzelfde. Het besef in een verkeerd lichaam te zitten, de wetenschap Ernie te zijn maar Begt te heten, is vormend geweest voor mijn verdere leven! Nu nóg kun je me op elk moment vragen om voor te dragen uit het onvolprezen oeuvre van mijn gewatteerde vrienden!

Geen opmerkingen:

Green Border (aka Zielona Granica) - Agnieszka Holland

Green Border op IMDb (6,4)   Green Border op Moviemeter (3,50) Ik kon de slaap maar moeilijk vatten gisteravond, er spookte te veel door mij...