zondag, juni 07, 2020

Sergio - Greg Barker

Sergio op IMdb (6,1)
Doorgaans is het geen goed teken als ik een thuisfilm in twee delen bekijk. Meestal ben ik dan te moe om de zaak goed te volgen, maar het kan ook dat de film niet voldoende boeit om in een keer richting "FIN" te gaan. Deze film was voor mij een combi van die twee oorzaken, ik bekeek deze in twee opeenvolgende avonden. Iets te veel pogingen tot artistieke weergave, iets te wankelmoedig in de keuze of het nou een romantische film moet zijn of een bikkelharde biografie. Het blijft een beetje in het midden.

De "Sergio" uit de titel is namelijk Sergio Vieira de Mello. Dat zal nog niet iedereen wat zeggen, maar ik wist uit de herinnering op te lepelen dat hij een diplomatieke VN- man was geweest. Hij reisde alle brandhaarden in de wereld af, om daar op zo neutraal mogelijke wijze geschillen te slechten. Burgeroorlogen, bevrijdingsbewegingen, terroristen, warlords, aggressieve legereenheden: noem de types maar op waar de VN allemaal mee te maken krijgt. Gedurende de film zien we de Mello actief in Cambodia, in Oost-Timor, in Indonesië en tenslotte in Irak, tijdens de tweede Golfoorlog (die de belichtaming van een reclameslogan werd : the war on terror).
Zoals het een VN-gezant betaamt, is de Mello een diplomatieke man die net zo makkelijk met de agressor als de onderdrukte spreekt, die de hanige leiders van milities tot zelfreflectie brengt maar die ook de grote regeringsleiders aan het denken zet.
Uiteraard gaan op die missies vaak dezelfde mensen mee en Sergio blijkt zeer gecharmeerd van de handelsbelangen-vertegenwoordiger Caroline. Zij houdt zijn avances keurig af, de Mello is immers getrouwd en heeft in Brazilië een gezin zitten dat hij niet vaak zit. Dit gaat lang goed, ze werken effectief samen maar het broeierige is er nog niet vanaf. Dat komt een keer tot uitbarsting, weten u en ik.
Als het uiteindelijk zo ver is dat de twee amoureus worden , beginnen de onderhandelingen tussen die twee. Hoe lang wil de Mello dit gevaarlijke en slopende werk vol blijven houden? Gaat hij voor haar kiezen of voor zijn eeuwige vliegreizen naar brandende uithoeken van de wereld. Hij belooft haar er nog eentje te doen: de VS is in 2003 als een wilde te keer gegaan in Irak en daar moet een en ander in betere banen gaan worden geleid. Zodra hij terug is, belooft hij, beginnen ze hun nestje.

Met : Wagner Moura, Ana de Armas

Geen opmerkingen:

Green Border (aka Zielona Granica) - Agnieszka Holland

Green Border op IMDb (6,4)   Green Border op Moviemeter (3,50) Ik kon de slaap maar moeilijk vatten gisteravond, er spookte te veel door mij...