vrijdag, mei 07, 2021

Once upon a time in Mexico - Robert Rodriguez


 Once upon a time in Mexico op IMDb (6,4)

Once upon a time in Mexico op Moviemeter (2,94)

Ik kan het alleen mezelf verwijten, niemand dwingt me om films als deze te bekijken. Hoewel ik mijn voorkeuren heb qua genres, probeer ik toch altijd variatie te vinden in welke films ik bekijk. Het genre waar ik me het vaakst "bedrogen" voel, is : actiefilms. Uiteraard komen die in vele gedaanten, maar ik blijk maar moeizaam mijn aandacht erbij te kunnen houden bij bende-films waarin veel onderling schutterswerk aan te pas komt. Waar t aan ligt , weet ik niet: is het de voorspelbaarheid? is het de ongeloofwaardigheid? Ik zal me als veelvraat (en vooral als filmquizmaker) moeten blijven dwingen af en toe films als deze te bekijken, maar van harte gaat het niet. 

OUATIM is een piefpafpoef-verhaal over El Mariachi, de poëtische gitarist die stiekem ook nog een topgangster is, en zijn strijd tegen de foute machten. De ene macht is de corrupte generaal Marquez, die in een eerdere hinderlaag vrouw en kind van El Mariachi doodde. U snapt, daar komt wraak van. 

De andere macht is de sinistere bendeleider Barillo. Die heeft veel macht en wil nog meer: samen met het leger (en dus met Marquez) beraamt hij een plan om de minister-president om te brengen en zo via een staatsgreep het land in te palmen. Ondertussen jagen beide partijen ook op El Mariachi, want ze weten dat hij de enige is die hun plannen zal kunnen dwarsbomen? Nou ja, de enige? Nee, er is ook nog een maffe rol weggelegd voor Johnny Depp, die als de verwarde Amerikaanse huurling Sands ergens tussen al die partijen in zit te schieten en te moorden, maar uiteindelijk wel aan de goede kant gaat staan. 

Met: Antonio Banderas, Salma Hayek, Johnny Depp, Eva Mendes, Danny Trejo, Mickey Rourke, Willem Dafoe, Enrique Iglesias

 FIN - song : Chingon - Siente mi amor

Geen opmerkingen:

Green Border (aka Zielona Granica) - Agnieszka Holland

Green Border op IMDb (6,4)   Green Border op Moviemeter (3,50) Ik kon de slaap maar moeilijk vatten gisteravond, er spookte te veel door mij...