dinsdag, september 19, 2023

ADN (aka DNA) - Maïwenn

ADN op IMDb (5,9)
 ADN op Moviemeter (2,69)

Nadat ik vorige week reeds "Jeanne du Barry" had gezien, herinnerde ik me dat ik nog een eerdere film van regisseuse Maïwenn op de schijf had staan. Die meteen maar aangezet gisteravond. Jammer jammer, maar ook deze kon me maar matig boeien. 

Het leeuwendeel van de van oorsprong familie verzamelt zich rond het sterfbed van opa. Die is als voorvader de sprong wezen nemen van traditioneel Noord-Afrikaanse leefstijlen naar een immigrantenbestaan in Frankrijk. En dat heeft impact op alle nazaten. 

Kleindochter Neige is ontroostbaar en gaat op zoek naar haar roots en naar de oorzaken van de vele spanningen binnen de familie. Ze ontdekt steeds meer over de achtergrond van opa, over de Algerijnse opstand die opa uiteindelijk deed vluchten naar een andere wereld. Met haar moeder kan Neige maar niet in het reine komen, om maar niet te spreken over de compleet eigen weg die haar vader gevolgd heeft. Neige (die eigenlijk Nadjda heette) heeft door dat ze veel minder door haar ouders gevormd is dan door haar opa. Ze gaat ver in haar zoektocht, letterlijk ver.

Met: Maïwenn, Fanny Ardant, Louis Garrel, Marine Vacth

Geen opmerkingen:

Mother's instinct - Benoit Delhomme

Mother's instinct op IMDb (6,5)   Mother's instinct op Moviemeter (nog geen ratings) Eerder deze maand zag ik de trailer van deze fi...