donderdag, december 07, 2023

The Hunger Games : The Ballad of Songbirds ands Snakes - Francis Lawrence

The Hunger Games Songbirds op IMDb (7,2)
 The Hunger Games Snakes op Moviemeter (3,51)

Mijn vrouw is van de boeken, zoals ik van de films ben. Zij heeft deze boekenreeks dan ook gelezen en troonde me om die reden mee. Avondje uit met mijn vrouw, altijd goed, ook als ik vooraf weet dat de film me niet heel erg gaat pakken. Ik heb wel eerdere Hunger Games-filmdelen gezien en vond een enkele daarvan zelfs goed, vooral door het innemende acteerwerk van Jennifer Lawrence. Die ontbreekt in dit deel volledig: in de prequel-periode is Katniss Everdeen nog lang niet in beeld. 

We gaan in The Ballad of Songbirds and Snakes wat verder terug in de tijd, de film draait volledig over de wording (en verwording) van Coriolanus Snow. Hier nog een jongeman die het verlies van zijn vader- die ooit een belangrijk leider van het dystopische land Panem was- te verwerken en zelf een positie te verwerven. Briljant student als hij is, verwacht hij in aanmerking te komen voor een dikbetaald stipendium, maar hij komt bedrogen uit. Dit jaar gaat er geen prijzengeld uit naar de beste studentengroep, nee zij hebben eerst nog een wedstrijd met elkaar te spelen: zij worden elk als mentor gekoppeld aan een jongen en een meisje uit de 12 onderdrukte districten: pas als hun kandidaat de winnende overlevende wordt van the Hunger Games maken zij kans de prijs en het aanzien alsnog in de wacht te slepen. Een flinke tegenvaller voor Snow, die veruit de kansrijkste student leek maar nu maar moet afwachten aan wie hij gekoppeld wordt.

Dat valt niet mee: het spichtige meisje Lucy Gray lijkt in niets op de vechtmachine die je moet zijn om de strijd op leven en dood aan te gaan. Wel kan ze heel mooi zingen, waardoor ze veel sponsorgeld in de wacht weet te slepen. En dat komt nog van pas in de battle. Als de strijd begint, wordt Snow langzaam ook de arena in getrokken omdat hij zijn pupil met raad en soms ook daad moet bijstaan. Het doet iets met hem: onder druk van de vileine wedstrijdleider Gaul verlegt Snow zijn grenzen van moraliteit en menselijkheid: zijn team gaat voor de winst. 

De film blijft ver verwijderd van het niveau van eerdere delen. Maar mijn vrouw genoot, dat telt! En ik dronk een lekker biertje in de zaal, dat maak ik ook niet altijd mee want in de theaters waar ik normaal kom, mag dat helemaal niet. 

Met: Tom Blyth, Rachel Zegler, Viola Davis, Peter Dinklage

FIN - song : Olivia Rodrigo - Can't catch me now

Geen opmerkingen:

Challengers - Luca Guadagnino

Challengers op IMDb (7,8)   Challengers op Moviemeter (3,80) Gelijk maar meegepakt op première avond, terwijl ik mezelf niet heel goed ingel...