zondag, december 10, 2023

Okedoeibedankt - Nicole van Kilsdonk

Okedoeibedankt op IMDb (7,9)
 Okedoeibedankt op Moviemeter (3,50)

Als filmliefhebber kom je langs vele genres, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het genre "jeugdfilm" de laatste tijd ietwat verwaarloosd heb. Natuurlijk komt er zo af en toe eentje langs, maar de tijden dat ik coördinator was van de kinderfilmcommissie en daarin steeds bij Cinekid aansloot, liggen lang achter me. Ook zijn mijn eigen kinderen inmiddels volwassen vrouwen, dus het hóéft niet. Maar soms doe ik het toch, omdat jeugdfilms vaak nog een frisse blik op de samenleving geven waarbij vriendschap en idealisme gewoon nog legitieme dingen zijn. Daarom deze. En ik ben blij dat ik m gekeken heb.

Tiener Jamie heeft net de verhuizing naar een instelling achter de rug. Hoewel haar ouders haar overladen met liefde, kunnen ze niet garanderen dat hun dove dochter het beste onderwijs krijgt dat haar kan voorbereiden op de horende wereld daarbuiten. Hoewel ze natuurlijk direct de warmte van thuis mist, lukt het Jamie om aansluiting te vinden bij de medebewoners en de begeleiding. Vooral de ietwat opstandige Imane trekt daarbij haar aandacht. Imane lijkt te doen waar ze zin in heeft en heeft daarbij het voordeel dat ze niet geheel doof is, maar slechthorend. 

Als haar ouders bellen dat ze komend weekend niet naar huis kan komen omdat ze plots naar oma in Parijs moeten, is Jamie in paniek. Haar oma (ook doof) is haar alles en ze baallt ervan dat ze niet bij haar kan zijn. Dat is dus buiten Imane gerekend: die zegt toe haar backup te zijn ("Je logeert bij mij dit weekend") maar beraamt ondertussen een totaal ander plan: de meiden gaan naar Parijs. Aanvankelijk met de trein maar dat gaat niet helemaal goed. Tickets kwijt, uitstappen, andere manieren zoeken. De meisjes zijn nu op elkaar aangewezen om te overleven in de harde mensenwereld én ondertussen Parijs te bereiken. Dat gaat niet zonder slag of stoot, bijzondere ontmoetingen en nieuwe vriendschappen onstaan. Maar mijn filmkijkershart zegt: ze gaan het halen!

Met : Mae van de Loo, Douae Zine el Abedine, Josephine Koning, Bente Jonker, Petra Karlas

FIN - song : Coastfield- Okedoeibedankt

Geen opmerkingen:

Challengers - Luca Guadagnino

Challengers op IMDb (7,8)   Challengers op Moviemeter (3,80) Gelijk maar meegepakt op première avond, terwijl ik mezelf niet heel goed ingel...